BİZE YENİ BİR DİSTOPİK ADIM SUNUYOR SİMÜLASYON, PARASOSYAL ETKİLEŞİM VE İNTERAKTİVİTE Yılbaşı arifesinde, pek çoğumuzun kullandığı Netflix, dünyanın her yerinde popüler olan içeriği Black Mirror için özel bir bölüm yayınladı. Hatta bu bölüme bir dizi bölümü demek yerine, Black Mirror’ın…
Sinema
Başkalarının Hayatı (Das Leben Der Anderen)
”ZAMAN ELBET GEÇER, DEVRAN BİR GÜN MUTLAKA DÖNER!” İÇİMİZE UMUT TOHUMLARI EKEN FİLM Giriş Das Leben Der Anderen, 2006 yılında Florian von Donnersmack’ın zihninden fırlayıp Alman sinemasının en güzide örneklerinden biri oldu. Aynı yıl, Yabancı Dilde En İyi Film Oscar’ını…
Coco Chanel and Igor Stravinsky
BİR FİLM SAYESİNDE ‘ZAMANIN RUHU (ZEITGEIST)’ KAVRAMINI KEŞFETMEK VE DUYARLILIK İLKESİ Bu yazı ‘Coco Chanel and Igor Stravinsky’ filminin açılış sekansından hareketle yazılmıştır. Yazı içinde ‘alıcı’ olarak nitelenen kişiler bir sanat yapıtına şahit olan, onu deneyimleyen (seyirci, dinleyici vb.) kişilerdir.…
Fahrenheit 451
“Gökyüzüne uzun zaman bakamıyorum, çünkü geri dönüp tekrardan yeryüzüne baktığımda dünya bana korkunç bir yermiş gibi geliyor.” – François Truffaut DEĞİŞEN DÜNYANIN İNSANLARI ABD’li korku ve bilim kurgu yazarı Ray Bradbury, 1947’de yazdığı Bright Phoenix (Parlak Anka kuşu) isimli kısa öyküsünün ana…
Sessiz Sinema 1895-1929
Kumpanyalardan, vodvillerden ve müzikhollerden fırlayan komedyenlerin, vantrilokların cirit attığı 1920’lerin sonuna doğru sinema, diyalog denli etkili bir görsel anlatım biçimi geliştirmişti. Ara yazılar diyaloğun yerine geçerken, görüntüler anlatımı aktarmada duyguları yakalıyordu. Ses unsuru ile sınırlandırılmayan kamera, F. W. Murnau‘nun deyimiyle “yönetmenin kalemi” emsalsiz bir esnekliğe…
Dunkirk
-Savaş Güzellemelerine Baş Kaldırış: DUNKIRK- Ana akım sinemada her jarnın kendine ait kodlarının olduğunu artık tüm sinema izleyicileri biliyor. Konu savaş filmi olunca da durum aynı. Seyirci kendisini; tüm gücü ve onuruyla son nefesine kadar savaşan başrol oyuncusunun fedakarlık dolu…
Apocalypse Now
1979‘da Cannes‘da bir basın konferansında, Francis Ford Coppola henüz tamamlamadığı Apocalypse Now (Kıyamet) filminden söz eder: -Filmim, Vietnam hakkında değil, Vietnam’ın gerçekten olduğu haliyle ta kendisidir. Amerikalı askerler Vietnam’da ne yaşadılarsa bizde aynını yaşadık. Biz ormandaydık, çok fazla paramız ve teçhizatımız vardı…